kleine letters, maar dan iets groter
ALGEMENE VOORWAARDEN HK VASTGOED GROEP
Deel 1: Algemene bepalingen
Artikel 1 Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Gebruiker: HK Vastgoed Groep, statutair gevestigd en kantoorhoudende te (3901 EC) Veenendaal aan de Kerkewijk 63, en/of aan haar gelieerde ondernemingen, te weten;- P.C. Reinaert Holding B.V. KVK-nummer: 64467236
- J.A. Hopper Holding B.V. KVK-nummer: 64464954
-HK Vastgoed Beheer B.V. KVK-nummer: 68522401
- HK Vastgoed ll B.V. KVK-nummer: 68526830
- HK Vastgoed HB II B.V. KVK-nummer: 80486800
- HK Vastgoed HB B.V. KVK-nummer: 72379634
- HK Vastgoed III B.V. KVK-nummer: 80487815
- HK Vastgoed IV B.V. KVK-nummer: 80487823b.
Opdrachtgever: de partij die de overeenkomst tot opdracht met Gebruiker aangaat en waarbij Gebruiker verantwoordelijk is voor de uitvoering van deze opdracht, oftewel de wederpartij van Gebruiker;
c. overeenkomst tot opdracht:
De overeenkomst tussen Gebruiker en opdrachtgever die uit iets anders bestaat dan het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard, het bewaren van zaken, het uitgeven van werken of het vervoeren of doen vervoeren van personen of zaken;
d. het Werk:
Het totaal van de door Gebruiker ten behoeve van Opdrachtgever verrichte (of nog te verrichten) werkzaamheden en door of namens Gebruiker aan Opdrachtgever geleverde zaken en/of diensten of het totaal van de door Aannemer ten behoeve van Gebruiker verrichte (of nog te verrichten) werkzaamheden en door of namens Aannemer aan Gebruiker geleverde zaken en/of diensten;
e. Aannemer:
De partij die de overeenkomst tot aanneming van werk met Gebruiker aangaat en verantwoordelijk is voor de uitvoering daarvan, oftewel de wederpartij van Gebruiker;
f. Onderaannemer:
Een (rechts)persoon die door Aannemer (direct of indirect) wordt ingeschakeld ten behoeve van de uitvoering van de Prestatie of Werk;
g. Principaal:
De rechtspersoon die met Gebruiker de hoofd-(aannemings)overeenkomst heeft gesloten;
h. Prestatie(s):
De door Gebruiker of Aannemer krachtens de overeenkomst te verrichten prestatie(s) bestaande uit de levering van zaken, en/of de uitvoering van werken en/of het verrichten van werkzaamheden en/of diensten en/of andere werkzaamheden en daarmee verband houdende activiteiten;
i.
Overeenkomst tot aanneming van werk: de overeenkomst tussen Gebruiker en Aannemer waarbij de Aannemer met Gebruiker overeenkomt een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen;
j. Overeenkomst tot onderaanneming: de overeenkomst tussen Aannemer en Onderaannemer voor het uitvoeren van werk waarmee een werk van stoffelijke aard tot stand wordt gebracht ten behoeve van Gebruiker;
k. Consument:
Een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.l. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Gebruiker en Opdrachtgever of tussen Gebruiker en Aannemer.
Artikel 2. Toepasselijkheid; algemeen
2.1 Deze voorwaarden gelden voor: iedere aanbieding, offerte, adviezen, werkzaamheden, diensten en iedere overeenkomst tussen Gebruiker en Opdrachtgever of Aannemer, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken. Het door de Opdrachtgever of Aannemer zonder commentaar aanvaarden en behouden van een aanbieding, offerte of opdrachtbevestiging waarop naar deze algemene voorwaarden is verwezen, geldt als instemming met de toepassing van deze algemene voorwaarden.
2.2 De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van Opdrachtgever of Aannemer wordt uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen. Indien de algemene voorwaarden van partijen naast elkaar van toepassing zijn geldt dat, in geval dat bepalingen in de algemene voorwaarden van Gebruiker en Opdrachtgever strijdig zijn, de bepalingen in de algemene voorwaarden van Gebruiker prevaleren.
2.3 Deze voorwaarden zijn tevens van toepassing op alle overeenkomsten waarbij voor de uitvoering daarvan derden worden betrokken.
2.4 Gebruiker is gerechtigd de algemene voorwaarden (tussentijds) te wijzigen en/of aan te vullen.
2.5 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing. Voor de nietige of vernietigde bepaling treedt voor zover mogelijk een wel rechtsgeldige bepaling in de plaats die de bedoeling van de betreffende bepaling zo dicht mogelijk benadert.
2.6 Indien Gebruiker met Opdrachtgever of Aannemer meer dan eenmaal overeenkomsten sluit, zijn op alle volgende overeenkomsten steeds de onderhavige algemene voorwaarden van toepassing, ongeacht of deze al dan niet expliciet toepasselijk zijn verklaard.
2.7 De bepalingen die van toepassing zijn op alle offerte-aanvragen, aanbiedingen, adviezen en overeenkomsten staan opgenomen in deel 1, “Algemeen gedeelte”.
2.8 In geval van offerte-aanvragen, aanbiedingen, adviezen en overeenkomsten die betrekking hebben op het verrichten van een opdracht zijn in aanvulling op deel 1 ook de bepalingen van deel 2 sub A “Overeenkomst tot opdracht” van toepassing.
2.9 In geval van offerte-aanvragen, aanbiedingen, adviezen en overeenkomsten die betrekking hebben op het verrichten van aanneming van werk zijn in aanvulling op deel 1 ook de bepalingen van deel 2 sub B “Aanneming van werk” en deel 2 sub C “Aanvulling” van toepassing. Bij tegenstrijdigheden tussen bepalingen uit beide hoofdstukken (deel 1 en 2) gaat het bepaalde in deel 2 voor.
Artikel 3. Geheimhouding en verwerking van persoonsgegevens
3.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door een partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Waaronder begrepen, doch niet uitsluitend, alle tekeningen, modellen, constructies, schema’s en andere bedrijfsinformatie en knowhow, in de meest ruime zin des woords, afkomstig van Gebruiker of diens Principaal die Aannemer en Opdrachtgever uit hoofde van de Overeenkomst ter kennis zijn gebracht of gekomen.
3.2 Het is Opdrachtgever en Aannemer niet toegestaan om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Gebruiker over zijn betrokkenheid bij een project van Gebruiker publiekelijk te communiceren.
3.3 Gebruiker is gerechtigd om het Werk als referentieobject te gebruiken.
3.4 Gebruiker is niet verplicht tot geheimhouding indien hij op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken.
3.5 Opdrachtgever en Aannemer hebben op grond van de wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens (zoals de Algemene verordening gegevensbescherming) verplichtingen tegenover derden, zoals de verplichting tot het verstrekken van informatie, het geven van inzage en het beperken, rectificeren en verwijderen van persoonsgegevens van betrokkenen alsmede het overdragen van deze persoonsgegevens aan een andere verwerkingsverantwoordelijke.
3.6 Zowel Opdrachtgever, Aannemer als Gebruiker zijn zelf verantwoordelijk voor de nakoming van de op hen krachtens de Algemene Verordening Persoonsgegevens rustende verplichtingen bij de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst.
3.7 Opdrachtgever en Aannemer zullen de technische en organisatorische voorzieningen treffen ter bescherming van persoonsgegevens die Aannemer en Opdrachtgever ontvangen van Gebruiker.
3.8 Opdrachtgever en Aannemer garanderen dat alle data die zij ter beschikking stellen aan Gebruiker op een rechtmatige wijze zijn verkregen, geen inbreuk levert en op een rechtmatige wijze ter beschikking zijn gesteld aan Gebruiker.
3.9 Opdrachtgever en Aannemer vrijwaren Gebruiker tegen alle claims of acties van publieke autoriteiten en/of individuen tegen Gebruiker voortkomende uit enige inbreuk door Aannemer, Opdrachtgever en/of diens dataverwerker op rechten van derden of verplichtingen die voortvloeien uit toepasselijke privacywetgeving.
3.10 Bij de verwerking van persoonsgegevens zullen Opdrachtgever en Aannemer slechts handelen op instructie van Gebruiker en enkel ten behoeve van de door Gebruiker aangegeven doelstellingen.
3.11 Opdrachtgever en Aannemer dienen Gebruiker meteen en in ieder geval binnen 24 uur op de hoogte te brengen indien Opdrachtgever en Aannemer:a. een verzoek om informatie ontvangen, of een verzoek tot audit op inspectie van een bevoegde overheidsinstantie met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;b. voornemens zijn om persoonsgegevens aan een bevoegde overheidsinstantie te verstrekken; of c. ontdekken of redelijkerwijs vermoeden dat een datalek heeft plaatsgevonden; of d. een klacht ontvangen dan wel een (informatie)verzoek afkomstig van individuen, waaronder begrepen verzoeken om persoonsgegevens te corrigeren, verwijderen of blokkeren.
3.12 Opdrachtgever en Aannemer staan er jegens Gebruiker voor in dat de verwerking van persoonsgegevens rechtmatig geschiedt en dat geen inbreuk wordt gemaakt op de rechten van derden. Opdrachtgever en Aannemer vrijwaren Gebruiker tegen elke rechtsvordering van derden, uit welke hoofde dan ook, indien die vordering verband houdt met de verwerking van persoonsgegevens alsmede tegen eventueel aan Opdrachtgever of Aannemer opgelegde boetes door de Autoriteit Persoonsgegevens of andere bevoegde toezichthouders.
Artikel 4. Adreswijzigingen
Opdrachtgever of Aannemer is verplicht adreswijzigingen terstond schriftelijk aan Gebruiker door te geven. Aan Opdrachtgever of Aannemer laatste bij Gebruiker bekende adres afgeleverde zaken worden geacht door Opdrachtgever of Aannemer te zijn ontvangen.
Artikel 5. Vertalingen
In geval van verschillen tussen vertalingen van deze algemene voorwaarden en de Nederlandse tekst van de voorwaarden, prevaleert de Nederlandse tekst.
Artikel 6. Wijziging algemene voorwaarden
6.1 Gebruiker behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
6.2 Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van een termijn van dertig (30) dagen na bekendmaking van de wijziging op de website van Gebruiker of per digitale berichtgeving. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
6.3 Indien Opdrachtgever of Aannemer een wijziging in deze algemene voorwaarden niet wil accepteren, kan hij tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden van kracht worden de Overeenkomst beëindigen tegen deze datum.
Artikel 7. Geschillen In afwijking van de wettelijke regels voor de bevoegdheid van de burgerlijke rechter zal elk geschil tussen Opdrachtgever en Gebruiker, of tussen Aannemer en Gebruiker in geval de rechtbank bevoegd is, in eerste instantie bij uitsluiting worden beslecht door de Rechtbank Gelderland (locatie Arnhem). Gebruiker blijft echter steeds bevoegd een geschil voor te leggen aan de volgens de wet of het toepasselijke internationale verdrag bevoegde rechter.
Artikel 8. Toepasselijk recht
Op alle aanbiedingen en overeenkomsten tussen Gebruiker en Opdrachtgever of tussen Gebruiker en Aannemer is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
Artikel 9. Overige bepalingen
9.1 De bepalingen van deze algemene voorwaarden laten de rechten van Opdrachtgever of Aannemer op grond van de wet onverlet.
9.2 Opschriften boven de artikelen zijn slechts bedoeld om de leesbaarheid van deze algemene voorwaarden te vergroten en zijn geen middel tot interpretatie.
9.3 Bepalingen uit de Overeenkomst en deze algemene voorwaarden die naar hun aard de strekking hebben ook na beëindiging van de Overeenkomst van kracht te blijven, behouden hun gelding na beëindiging van de Overeenkomst.
Deel 2, SUB A: “Overeenkomst tot opdracht”
Artikel 10. Toepasselijkheid
Indien Opdrachtgever Gebruiker opdracht geeft tot het verrichten van werkzaamheden die uit iets anders bestaan dan het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard, het bewaren van zaken, het uitgeven van werken of het vervoeren of doen vervoeren van personen of zaken dan gelden de bepalingen van Deel 1 en Deel 2 sub A.
Artikel 11. Aanbiedingen; offertes; overeenkomsten
11.1 De door Gebruiker uitgebrachte offertes zijn vrijblijvend. Deze zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven.
11.2 Gebruiker is eerst aan een overeenkomst gebonden:
a) na ondertekening door beide partijen van een daartoe opgemaakte overeenkomst, dan wel;b) na schriftelijke aanvaarding (daaronder mede verstaan: per e-mail) door Opdrachtgever van een door Gebruiker gedaan aanbod;
c) in geval van een overeenkomst tot opdracht: door aanvang van de werkzaamheden door Gebruiker (dan wel door Gebruiker ingeschakelde derden).
11.3 Indien het aanbod of de offerte is gebaseerd op door Opdrachtgever verstrekte informatie en deze informatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn dan wel naderhand wijzigt, heeft Gebruiker het recht de opgegeven prijzen en tarieven aan te passen of de Overeenkomst te (doen laten) ontbinden.
11.4 Indien Gebruiker tijdens uitvoering van de werkzaamheden een mondelinge meerwerkopdracht ontvangt van Opdrachtgever of een medewerker c.q. vertegenwoordiger van Opdrachtgever die op het Werk aanwezig is en Opdrachtgever heeft na uitvoering van het meerwerk dit werk geaccepteerd althans niet geprotesteerd tegen het meerwerk (vooraf of nadien), mag Gebruiker ervan uitgaan dat het meerwerk op uitdrukkelijk verzoek van Opdrachtgever is geschied tegen de door Gebruiker gehanteerde prijzen en tarieven.
11.5 Het ontbreken van een schriftelijke opdracht met betrekking tot de wijziging laat de aanspraken van Gebruiker op betaling jegens de Opdrachtgever onverlet.
11.6 Indien Opdrachtgever de Overeenkomst wenst te wijzigen wat leidt tot een vermindering van overeengekomen werkzaamheden dan is Gebruiker gerechtigd om een vergoeding van de door hem als gevolg daarvan geleden schade te vorderen die tenminste 50% van de voor de niet-uitgevoerde werkzaamheden verschuldigde vergoeding zal bedragen. Indien Opdrachtgever een Consument is dan kan deze schadevergoeding niet worden gevorderd.
11.7 Bij mondelinge overeenkomsten in geval van meerwerk wordt de factuur geacht de Overeenkomst met Opdrachtgever juist en volledig weer te geven, behoudens schriftelijke reclame door Opdrachtgever binnen veertien (14) dagen na factuurdatum.
11.8 Verrekening van meer- en/of minderwerk vindt direct bij de eindafrekening plaats, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
11.9 Indien Opdrachtgever de Overeenkomst namens of voor rekening van een ander (natuurlijk- of rechts) persoon sluit, verklaart hij - door ondertekening van het contract - daartoe bevoegd te zijn. Opdrachtgever is naast deze andere persoon hoofdelijk aansprakelijk voor alle uit die overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.
11.10 De prijzen in aanbiedingen en offertes van Gebruiker zijn in euro's exclusief BTW en andere heffingen of leges van overheidswege, alsmede exclusief de in artikel 21 van deze voorwaarden vermelde kosten.
11.11 Indien geen vaste prijs wordt overeengekomen met Opdrachtgever, zal de prijs worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren of delen daarvan tegen het overeengekomen uurtarief. De prijs van te leveren zaken wordt bepaald aan de hand van de door Gebruiker vastgestelde prijzen op datum overeenkomst.
11.12 Indien de aanvaarding van Opdrachtgever afwijkt van het in de aanbieding of offerte opgenomen aanbod, is Gebruiker daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
11.13 Gebruiker behoudt zich het recht voor om orders en opdrachten zonder opgaaf van redenen te weigeren. Deze bepaling geldt niet in geval de Opdrachtgever een Consument is.
11.14 Een samengestelde prijsopgave verplicht Gebruiker niet tot nakoming jegens Opdrachtgever van een deel van het in de aanbieding of offerte vermelde tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
11.15 Toezeggingen door en afspraken met ondergeschikten van Gebruiker, indien en voor zover deze geen vertegenwoordigingsbevoegdheid hebben, binden Gebruiker niet dan nadat en voor zover zij schriftelijk door Gebruiker zijn bevestigd.
11.16 De inhoud van de website, folders, drukwerken e.d. van Gebruiker (en/of derden) bindt Gebruiker niet, tenzij naar die inhoud uitdrukkelijk wordt verwezen in de Overeenkomst waarbij wordt vermeld dat die inhoud onderdeel uitmaakt van de Overeenkomst. Elke nieuwe prijsnotering van Gebruiker stelt de voorgaande buiten werking.
11.17 Indien een opdracht wordt gegeven door twee of meer Opdrachtgevers zijn zij hoofdelijk verbonden en heeft Gebruiker tegenover ieder van hen recht op nakoming voor het geheel. Gebruiker
11.18 Opdrachtgever stemt ermee in dat Gebruiker digitaal met hem en met derden communiceert.
Artikel 12. Levertijd
12.1 Een overeengekomen levertijd is geen fatale termijn, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Bij niet-tijdige levering dient Opdrachtgever Gebruiker eerst schriftelijk in gebreke te stellen.
12.2 De levertijd gaat pas in nadat Opdrachtgever alle gegevens, waarvan Gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn, of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst, aan Gebruiker heeft verstrekt.
12.3 De levertijd is gebaseerd op de verwachting dat Gebruiker de met de levering verband houdende werkzaamheden kan uitvoeren zoals ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst was voorzien en dat de voor het uitvoeren van de Overeenkomst benodigde materialen tijdig aan Gebruiker zullen worden geleverd. Gebruiker kan de levertijd verlengen indien wijzigingen in de opdracht daartoe noodzaken.
12.4 Overschrijding van de niet-fatale (op)leveringstermijn door Gebruiker geeft Opdrachtgever geen recht op nakoming van enige jegens Gebruiker aangegane verplichting noch op schadevergoeding.
Artikel 13. Verplichtingen Opdrachtgever
13.1 Opdrachtgever is gehouden om alle gegevens en/of informatie, die Gebruiker aangeeft nodig te hebben voor het correct kunnen uitvoeren van de Overeenkomst en/of waarvan Opdrachtgever of weet of redelijkerwijs kan weten dat Gebruiker die informatie nodig heeft voor het correct kunnen uitvoeren van de Overeenkomst, ter beschikking te stellen in de vorm, in de veelvoud en op de wijze als Gebruiker wenst en bovendien zo tijdig dat Gebruiker de Overeenkomst tot opdracht zonder vertraging kan uitvoeren.
13.2 Opdrachtgever staat, voor zover niet duidelijk uit de inhoud of aard van de opdracht anders voortvloeit, tegenover Gebruiker in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Gebruiker ter beschikking gestelde gegevens en informatie, ook indien deze informatie van een derde afkomstig is. Tenzij uit de inhoud van opdracht anders voortvloeit, is Gebruiker niet gehouden een gericht onderzoek te doen naar de juistheid en volledigheid van de door Opdrachtgever verstrekte informatie.
13.3 Doen zich feiten of omstandigheden voor waarvan Opdrachtgever weet of redelijkerwijs kan weten dat zij voor de uitvoering door Gebruiker van de Overeenkomst tot opdracht van belang zijn of kunnen zijn, dan stelt Opdrachtgever Gebruiker van die feiten en omstandigheden onverwijld volledig in kennis.
13.4 Indien Opdrachtgever tekortschiet in de naleving van de in de leden 1 tot en met 3 genoemde verplichtingen en daaruit voor Gebruiker extra kosten en werkzaamheden voortvloeien of anderszins schade ontstaat, is Opdrachtgever gehouden die kosten, extra werkzaamheden en schade aan Gebruiker te vergoeden.
Artikel 14. Uitvoering van de Overeenkomst
14.1 Gebruiker zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Eén en ander op grond van de door partijen overeengekomen bepalingen. De op Gebruiker rustende verbintenis is een inspanningsverbintenis. Gebruiker garandeert op geen enkele wijze de totstandkoming van een bepaald resultaat, tenzij die uitdrukkelijk en schriftelijk in de Overeenkomst is bedongen.
14.2 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst (tijdig) verkrijgen van de vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen en/of toestemmingen.
14.3 Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens en bescheiden niet tijdig aan Gebruiker zijn verstrekt, heeft Gebruiker het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
14.4 Indien werkzaamheden wegens gevaarlijke weersomstandigheden (zoals onweer, storm, extreme warmte, sneeuw of ijzel) niet kunnen worden verricht dan is Gebruiker bevoegd om haar werkzaamheden op te schorten. Opdrachtgever kan ten gevolge van eventuele schade die hij hierdoor oploopt Gebruiker niet aansprakelijk stellen.
14.5 Een als onderdeel van de werkzaamheden gegeven advies wordt ten behoeve van de Opdrachtgever uitgebracht. Gebruiker is alleen ten opzichte van Opdrachtgever verantwoordelijk voor de inhoud van het advies. Het staat de Opdrachtgever niet vrij het advies of de gegevens daaruit, ter inzage of ter beschikking te stellen van derden, tenzij Gebruiker hiervoor uitdrukkelijk schriftelijk toestemming heeft gegeven en mits Opdrachtgever de verschuldigde advieskosten aan Gebruiker heeft voldaan en Opdrachtgever de derden duidelijk maakt dat Gebruiker ten aanzien van de inhoud van het advies geen verantwoordelijkheid jegens derden aanvaardt en daarvoor jegens derden niet aansprakelijk is.
14.6 Het is Opdrachtgever niet toegestaan om activiteiten uit te voeren of door derden te laten uitvoeren, dan wel overeenkomsten met derden aan te gaan waardoor Gebruiker bij het uitvoeren van de Overeenkomst wordt of kan worden belemmerd of de activiteiten van Gebruiker worden of kunnen worden doorkruist.
14.7 Gebruiker stelt de wijze van uitvoering van de Overeenkomst vast.
14.8 Gebruiker kan niet worden verplicht om op zon- en (christelijke) feestdagen werkzaamheden te verrichten.
14.9 Indien en voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, heeft Gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De Overeenkomst wordt dan niet aangegaan met het oog op een bepaalde persoon: artikel 7:404 en 407 BW zijn uitgesloten.
14.10 Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Gebruiker is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
14.11 Indien is overeengekomen dat de Overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, kan Gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
14.12 Indien de aanvang of de voortgang van het Werk wordt vertraagd door factoren waarvoor Opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor Gebruiker voortvloeiende schade en kosten door Opdrachtgever te worden vergoed.
14.13 Indien – buiten de schuld van Gebruiker om – bij het uitvoeren van de Overeenkomst extra kosten worden gemaakt bijvoorbeeld wegens vertragende factoren, dan is Gebruiker gerechtigd om deze kosten bij Opdrachtgever rekening te brengen.
14.14 Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor eventuele aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en welke schade aan Opdrachtgever toerekenbaar is.
Artikel 15. Wijziging van de Overeenkomst
15.1 Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de Overeenkomst noodzakelijk is om het Werk te wijzigen en/of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen. Gebruiker is slechts aan een wijziging van de Overeenkomst gebonden indien partijen deze schriftelijk overeenkomen.
15.2 Indien partijen de Overeenkomst wijzigen en/of aanvullen, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed, zonder dat Gebruiker hiervoor aansprakelijk kan worden gesteld. Gebruiker zal Opdrachtgever hiervan op de hoogte stellen.
15.3 Gebruiker mag prijsstijgingen doorberekenen één maand na de datum van de offerte, indien zich tussen het moment van aanbieding of offerte en uitvoering van de Overeenkomst prijswijzigingen hebben voorgedaan doordat bijvoorbeeld sociale lasten, omzetbelasting, leges, wisselkoersen of lonen zijn gestegen.
15.4 Ook indien de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal Gebruiker Opdrachtgever hierover informeren. Indien een vaste prijs is overeengekomen zal Gebruiker daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van die prijs tot gevolg heeft.
15.5 Indien Gebruiker voor een wijziging in de Overeenkomst nieuwe adviezen, tekeningen, berekeningen, modellen e.d. moet maken, is Opdrachtgever de hieraan verbonden kosten aan Gebruiker verschuldigd.
15.6 Indien Opdrachtgever een Consument is, is hij gerechtigd om binnen veertien dagen nadat dienstverlener heeft medegedeeld dat sprake is van een prijsverhoging of een andere ingrijpende wijziging van de Overeenkomst, de Overeenkomst te ontbinden.
Artikel 16. Klachten
16.1 Opdrachtgever is gehouden het Werk op het moment van (op)levering te (laten) onderzoeken. Daarbij behoort Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van het uitgevoerde werk c.q. het geleverde overeenstemmen met hetgeen is overeengekomen. Indien geen kwaliteitseisen zijn overeengekomen dient Opdrachtgever te onderzoeken of het Werk voldoet aan de eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer gesteld worden.
16.2 Eventuele reclames dienen binnen dertig (30) werkdagen na (op)levering schriftelijk bij aangetekende brief aan Gebruiker te worden gemeld en dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het probleem te bevatten, zodat Gebruiker hier passend en naar eigen inzicht effectief op kan reageren.
16.3 Gebruiker dient in staat te worden gesteld ingediende klachten te controleren.
16.4 Indien tijdig wordt gereclameerd en indien de reclames naar het oordeel van Gebruiker terecht zijn, zal Gebruiker de tekorten of gebreken binnen redelijke termijn herstellen. Verdergaande aansprakelijkheid van Gebruiker is uitgesloten. Opdrachtgever blijft verplicht tot betaling van het Werk.
16.5 Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal Gebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van hetgeen is bepaald in artikel 22.
16.6 Indien niet tijdig wordt gereclameerd of indien Opdrachtgever het Werk in gebruik heeft genomen, wordt het Werk geacht deugdelijk te zijn opgeleverd.
16.7 Reclames over facturen dienen eveneens schriftelijk te worden ingediend en wel binnen veertien (14) dagen na de factuurdatum.
16.8 Na het verstrijken van termijnen wordt Opdrachtgever geacht de Prestatie dan wel het Werk respectievelijk de factuur te hebben goedgekeurd.
16.9 Onverminderd het in dit artikel bepaalde vervalt elk vorderingsrecht van Opdrachtgever een jaar na constatering van de schadeveroorzakende gebeurtenis.
Artikel 17. Opzegging
17.1 Opzegging van de Overeenkomst is niet mogelijk, tenzij Opdrachtgever een Consument is.
17.2 Ingeval een Consument de Overeenkomst tot opdracht (geheel of gedeeltelijk) opzegt, heeft hij een betalingsplicht naar rato voor het Werk dat reeds is verricht door Gebruiker.
Artikel 18. Opeisbaarheid; opschorting; ontbinding1
8.1 De vorderingen van Gebruiker op Opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar in de volgende gevallen:- indien na het sluiten van de Overeenkomst aan Gebruiker omstandigheden ter kennis komen die hem goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen;- indien Gebruiker Opdrachtgever gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uitblijft, dan wel niet voor de gevraagde termijn wordt gesteld, dan wel onvoldoende is;- ingeval ten laste van de Opdrachtgever beslag is gelegd, ingeval van faillissement, surseance van betaling, liquidatie, toelating tot de schuldsanering uit hoofde van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, of ondercuratelestelling van Opdrachtgever. Opdrachtgever is verplicht om Gebruiker onmiddellijk in kennis te stellen van het intreden van een van deze gebeurtenissen;- indien Opdrachtgever anderszins in verzuim is en niet voldoet aan zijn verplichtingen uit de Overeenkomst.In deze gevallen is Gebruiker bevoegd de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of te ontbinden en schadevergoeding te vorderen.
18.2 Bij opschorting of intrekking van de uitvoering van de Overeenkomst op verzoek van Opdrachtgever is de vergoeding voor alle op dat moment verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten direct opeisbaar en mag Gebruiker deze bij de Opdrachtgever in rekening brengen. Gebruiker mag bovendien alle gedurende de opschortingsperiode te maken of gemaakte kosten evenals de voor de opschortingsperiode al gereserveerde uren bij Opdrachtgever in rekening brengen.
18.3 Opdrachtgever doet afstand van alle rechten op ontbinding van de Overeenkomst ex artikel 6:265 e.v. BW of andere wettelijke bepalingen.
18.4 Het bepaalde onder lid 3 is niet van toepassing ingeval Opdrachtgever een Consument is.
18.5 De partij die de ontbinding inroept, dient er zorg voor te dragen dat de mededeling dat de ontbinding wordt ingeroepen schriftelijk bij aangetekende brief en goed gedocumenteerd de andere partij bereikt.
Artikel 19 Overmacht
19.1 Onder overmacht wordt verstaan: omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen en die niet aan Gebruiker zijn toe te rekenen. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van Gebruiker opgeschort.
19.2 Onder overmacht zullen, indien en voor zover de in lid 1 genoemde omstandigheden de nakoming onmogelijk maken of onredelijk bemoeilijken, mede zijn begrepen: stakingen, niet voorzienbare stagnatie bij derden waarvan Gebruiker voor de uitvoering van de Overeenkomst afhankelijk is, de omstandigheid dat Gebruiker een Prestatie die van belang is in verband met de door hemzelf te leveren Prestatie niet, niet tijdig of niet behoorlijk geleverd krijgt, bovenmatig ziekteverzuim, stagnatie door weersinvloeden, oorlog, natuurrampen, stroom- en computerstoringen, pandemieën, epidemieën en overheidsmaatregelen die Gebruiker verhinderen zijn verplichtingen tijdig en/of deugdelijk na te komen.
19.3 Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Gebruiker zijn verbintenis had moeten nakomen.
19.4 Tijdens overmacht worden de verplichtingen van Gebruiker opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door Gebruiker niet mogelijk is langer duurt dan twee (2) maanden zijn beide partijen bevoegd de Overeenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
19.5 Indien Gebruiker bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is hij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract.
Artikel 20 Modellen; ontwerpen; tekeningen
20.1 Aan Opdrachtgever getoonde of verstrekte modellen, ontwerpen, tekeningen, schetsen, foto’s, maquettes of afbeeldingen dienen slechts als aanduiding en illustratie, tenzij uitdrukkelijk is overeengekomen dat de Overeenkomst daarmee dient overeen te stemmen. Opdrachtgever kan jegens Gebruiker geen rechten ontlenen aan dergelijke modellen/ontwerpen. Gebruiker is niet aansprakelijk voor gebreken aan/in door de architect gecreëerde zaken zoals bedoeld in dit artikel.
20.2 De kosten van verzending aan Gebruiker van een model, ontwerp, tekening, schets, foto, maquette of afbeelding en de opslag daarvan komen voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 21 Advieskosten
21.1 Advieskosten voor Gebruiker worden bepaald op basis van:
a) de door Gebruiker bestede tijd tegen een vooraf overeengekomen uur-/ dagdeel-/dagtarief, vermeerderd met eventuele bijkomende kosten;
b)een vast bedrag;
c) enig andere tussen partijen overeengekomen maatstaf.21.2 Toezichtkosten zijn kosten die Gebruiker maakt voor het toezicht op de uitvoering van het Werk.21.3 De bijkomende kosten behelzen onder meer:
-reis- en verblijfkosten;
- kosten samenhangend met het keuren van materialen, constructies en installaties;
- (huur)kosten voor het gebruik van (meet)instrumenten;
- vermenigvuldigingskosten, print- en kopieerkosten daaronder begrepen;
- telecommunicatie- en portikosten;
- registratie-, kadastrale kosten en andere leges en verschotten;
- kosten voor inschakeling van derden.
Artikel 22 Aansprakelijkheid en risico-overgang
22.1 Gebruiker is jegens Opdrachtgever slechts aansprakelijk voor directe schade als gevolg van aan hem toe te rekenen tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en indien en voor zover de schade bij normale vakkennis en ervaring en met inachtneming van normale oplettendheid en een redelijke wijze van beroepsuitoefening had kunnen worden vermeden.
22.2 De aansprakelijkheid van Gebruiker is in alle gevallen beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar van Gebruiker gedane uitkering.
22.3 Indien de verzekeraar van Gebruiker om welke reden dan ook niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid van Gebruiker in ieder geval beperkt tot het door Gebruiker aan Opdrachtgever in het kader van de Overeenkomst in rekening gebrachte bedrag, met een maximum van € 50.000,--.
22.4 Gebruiker is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van derden of voor het niet deugdelijke functioneren van door Gebruiker bij de uitvoering van de Overeenkomst gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken van derden.
22.5 Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade aan het Werk en/of schade tijdens het Werk, indien deze schade het gevolg is van buitengewone omstandigheden tegen de schadelijke gevolgen waarvan Gebruiker in verband met de aard van het Werk geen passende maatregelen heeft behoeven te nemen en het onredelijk zou zijn de schade voor zijn rekening te doen komen.
22.6 Voor schade als gevolg van gegeven adviezen - budgetoverschrijdingen daaronder begrepen - is Gebruiker nimmer aansprakelijk. Adviezen en budgetramingen worden steeds gegeven op grond van de bij Gebruiker bekende feiten en omstandigheden, waarbij Gebruiker steeds de bedoeling van Opdrachtgever als leidraad en uitgangspunt neemt.
22.7 Gebruiker is niet aansprakelijk voor indirecte- en/of gevolgschade, zoals schade in de vorm van winstderving.
22.8 Opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de door of namens hem voorgeschreven werkwijzen, alsmede voor de door of namens hem gegeven orders en aanwijzingen en is aansprakelijk voor alle schade die daardoor wordt veroorzaakt.
22.9 Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker tegen aanspraken van derden met betrekking tot schade waarvoor Gebruiker jegens deze derde(n) niet aansprakelijk zou zijn geweest indien deze derde(n) zelf Opdrachtgever was/waren geweest.
22.10 Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor alle vorderingen van derden die verband houden met of voortvloeien uit de tussen Gebruiker en Opdrachtgever bestaande rechtsbetrekking. Tevens vrijwaart Opdrachtgever Gebruiker uitdrukkelijk voor aanspraken van derden met betrekking tot recht van intellectuele eigendom op de door Opdrachtgever aan Gebruiker verstrekte gegevens.
22.11 De beperking van aansprakelijkheid in deze algemene voorwaarden geldt ook ten behoeve van derden die door Gebruiker worden ingeschakeld bij de uitvoering van de Overeenkomst.
22.12 De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet of bewuste roekeloosheid van Gebruiker.
22.13 Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat over op de Opdrachtgever op het moment waarop zaken rechtsgeldig aan de Opdrachtgever worden geleverd dan wel worden opgeleverd.
Artikel 23 Intellectuele- en industriële eigendomsrechten
23.1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen berusten alle intellectuele- en industriële eigendomsrechten (o.a. auteursrechten, merkrechten, handelsnaamrechten, octrooirechten) bij Gebruiker. Dit geldt in ieder geval voor ontwerpen, verpakkingen, etiketten, tekeningen, modellen, dessins, mallen en knowhow.
23.2 Alle door Gebruiker verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz. blijven het eigendom van Gebruiker en zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door Opdrachtgever in het kader van de Overeenkomst en mogen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Gebruiker niet worden gewijzigd, verveelvoudigd, openbaar gemaakt, geëxploiteerd of ter kennis van derden worden gebracht.
23.3 Gebruiker heeft het recht de door de uitvoering van de Overeenkomst toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
23.4 Voor zover de intellectuele- en industriële eigendomsrechten nog niet van rechtswege bij Gebruiker berusten, draagt Opdrachtgever deze, voor zover mogelijk, reeds hierbij voor alsdan aan Gebruiker over en garandeert hij daartoe gerechtigd te zijn. Indien deze overdracht niet rechtsgeldig zou zijn, zal Opdrachtgever de intellectuele- en industriële eigendomsrechten op eerste verzoek van Gebruiker om niet aan Gebruiker overdragen.
23.5 Opdrachtgever zal Gebruiker om niet alle medewerking verlenen bij het verkrijgen van de intellectuele- en industriële eigendomsrechten. Opdrachtgever is niet gerechtigd zelf enige intellectuele- en/of industriële eigendomsrechten op de zaken te doen gelden. Opdrachtgever zal geen inbreuk maken op de intellectuele- en industriële eigendomsrechten van Gebruiker en onthoudt zich van depots en registraties.
23.6 Indien Opdrachtgever Gebruiker verzoekt zaken te (laten) vervaardigen op basis van tekening, modellen, specificaties, monsters of andere aanwijzingen van Opdrachtgever, dan garandeert Opdrachtgever dat door de vervaardiging of levering van die zaken geen inbreuk wordt gemaakt op rechten van derden, waaronder intellectuele- en/of industriële eigendomsrechten. Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor aanspraken van derden terzake.
23.7 Opdrachtgever zal desgevraagd aan Gebruiker om niet alle medewerking verlenen ten behoeve van tegen derden te nemen maatregelen ter handhaving en verdediging van de intellectuele- en industriële eigendomsrechten.
Artikel 24 Betaling
24.1 De betalingstermijn van facturen van Gebruiker is veertien (14) dagen na factuurdatum. De betalingstermijn is een fatale termijn. Bij niet-tijdige betaling is Opdrachtgever de wettelijke rente verschuldigd. Na het verstrijken van veertien (14) dagen na de factuurdatum, zonder dat volledige betaling heeft plaatsgevonden, is Opdrachtgever in verzuim. Opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd gelijk aan de tussen Gebruiker en Opdrachtgever overeengekomen rente.
24.2 Gebruiker heeft het recht om, ook tijdens de looptijd van de Overeenkomst, een voorschotbedrag aan Opdrachtgever in rekening te brengen. Na ontvangst van het voorschotbedrag zal Gebruiker met de uitvoering aanvangen c.q. deze voortzetten.
24.3 Betaling dient plaats te vinden zonder korting of verrekening. Verrekening door Opdrachtgever is alleen mogelijk wanneer Opdrachtgever een consument is.
24.4 Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt Opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
24.5 Gebruiker is bevoegd alle werkzaamheden voor Opdrachtgever op te schorten, indien Opdrachtgever de betalingscondities niet in acht neemt of anderszins zijn verplichtingen niet nakomt, één en ander onverminderd het recht van Gebruiker om schadevergoeding te vorderen.
24.6 Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van Opdrachtgever naar het oordeel van Gebruiker daartoe aanleiding geeft, is Gebruiker gerechtigd van Opdrachtgever (aanvullende) zekerheid te verlangen in een door Gebruiker te bepalen vorm.
Artikel 25 Incassokosten
Alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten als gevolg van verzuim van Opdrachtgever komen, met een minimum van 10% van het openstaande bedrag, ten laste van Opdrachtgever.
Artikel 26 Eigendomsvoorbehoud en retentierecht
26.1 Het door in het kader van de Overeenkomst Gebruiker geleverde blijft eigendom van Gebruiker totdat de Opdrachtgever alle verplichtingen uit de met Gebruiker gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.
26.2 Het door Gebruiker geleverde, dat ingevolge lid 1 onder het eigendomsvoorbehoud valt, mag niet worden doorverkocht en mag nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De Opdrachtgever is niet bevoegd om het onder het eigendomsvoorbehoud vallende te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
26.3 De Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Gebruiker veilig te stellen. Indien derden beslag leggen op het onder eigendomsvoorbehoud geleverde dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Opdrachtgever verplicht om Gebruiker daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen. Voorts verplicht de Opdrachtgever zich om het onder eigendomsvoorbehoud geleverde te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek aan Gebruiker ter inzage te geven. Bij een eventuele uitkering van de verzekering is Gebruiker gerechtigd tot deze penningen. Voor zoveel als nodig verbindt de Opdrachtgever zich er jegens Gebruiker bij voorbaat om zijn medewerking te verlenen aan al hetgeen dat in dat kader nodig of wenselijk mocht (blijken) te zijn.
26.4 Voor het geval Gebruiker zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Gebruiker en door Gebruiker aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Gebruiker zich bevinden en deze terug te nemen.
26.5 Gebruiker is gerechtigd om zaken – zoals adviezen, aangeleverde informatie van Opdrachtgever en rapporten – onder zich te houden zolang Opdrachtgever de verschuldigde vergoeding niet dan wel niet volledig voldaan heeft.
Deel 2, SUB B: “Aanneming van werk”
Artikel 27. Toepasselijkheid
Indien Gebruiker aan Aannemer opdracht geeft om werkzaamheden te verrichten welke leiden tot werk van stoffelijke aard dan gelden de algemene bepalingen van Deel 1 en de bepalingen van Deel 2 sub B en sub C.
Artikel 28 Offertes
28.1 Een aanvraag van Gebruiker tot het uitbrengen van een offerte is vrijblijvend.
28.2 Tenzij een offerte van een Aannemer anders aangeeft is deze onherroepelijk.
28.3 Aannemer doet zijn offerte gestand gedurende een termijn van ten minste acht weken of zoveel langer als bedongen door Gebruiker. Als Aannemer zijn offerte uitbrengt in het kader van deelname aan een aanbestedingsprocedure samen met Gebruiker, moet Aannemer zijn offerte gestand doen tot een half jaar na de gunning van de opdracht door Principaal aan Gebruiker.
Artikel 29 Totstandkoming van de Overeenkomst, inhoud Overeenkomst
29.1 Een overeenkomst komt alleen tot stand:
a. na ondertekening door beide partijen van een daartoe opgemaakte overeenkomst; dan wel,
b. Indien Aannemer in gebreke blijft om de Overeenkomst binnen 14 dagen na de datum van ontvangst ondertekend te retourneren, door met de uitvoering van de Overeenkomst te beginnen. Daardoor wordt Aannemer geacht de Overeenkomst te hebben aanvaard op de voorwaarden als vermeld in de Overeenkomst en onder toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden. Zolang de Overeenkomst niet getekend geretourneerd is, wordt er niet overgegaan tot betaling door Gebruiker; of,c. na schriftelijke aanvaarding (daaronder mede verstaan: per e-mail) door Opdrachtgever van een door Gebruiker gedaan aanbod of na een eenduidige en ondubbelzinnige schriftelijke aanvaarding door Gebruiker van een door Opdrachtgever gedaan bod.
29.2 Als twee of meer Aannemers gezamenlijk de Overeenkomst hebben aanvaard, zijn zij hiervoor hoofdelijk aansprakelijk.
29.3 Indien de Overeenkomst kennelijke tegenstrijdigheden en/of fouten bevat, moet Aannemer Gebruiker daar zo spoedig mogelijk op wijzen voordat hij tot ondertekening of tot uitvoering van de Overeenkomst overgaat.
29.4 Aanvullingen op en wijzigingen van bepalingen in de Overeenkomst binden Gebruiker slechts als deze schriftelijk door Gebruiker zijn aanvaard.
29.5 De Overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden dat de Overeenkomst met Principaal tot stand komt – voor zover daarvan sprake is - en dat het inschakelen van Aannemer wordt goedgekeurd door Principaal.
29.6 Op alle aanvragen en opdrachten van Opdrachtgever zijn van toepassing als waren zij daarin letterlijk opgenomen:
a. de bepalingen uit de Overeenkomst gesloten tussen Gebruiker en Aannemer;
b. alle op de Overeenkomst betrekking hebbende technische- en administratieve bepalingen van het bestek, tekeningen, processen-verbaal en/of staten van aanwijzing alsmede alle eventuele veranderingen van of aanvullingen op het bestek;
c. het bepaalde in deze algemene voorwaarden, en
d. al het overige waardoor Gebruiker uit hoofde van de Overeenkomst met haar Gebruiker en/of derden gebonden is, voor zover direct of indirect verband houdende met deze overeenkomst. Indien geen rangorde van contractstukken is overeengekomen en sprake is van onderlinge tegenstrijdigheid van de onder a, b, c en d genoemde bepalingen, zullen de eerdergenoemde prevaleren boven de later genoemde.
29.7 Indien in of bij de aanvraag of opdracht de hiervoor genoemde stukken niet zijn toegezonden, zal Gebruiker op eerste verzoek deze stukken alsnog aan Aannemer doen toekomen. In geen geval zal Aannemer zich op onbekendheid met enige krachtens het vorenstaande toepasselijke bepalingen of stukken kunnen beroepen. Aannemer is aansprakelijk voor alle schadelijke gevolgen, indien hij in de hem verstrekte gegevens onjuistheden en/of onduidelijkheden aantreft dan wel bij een behoorlijke interpretatie had moeten ontdekken en nagelaten heeft Gebruiker hieromtrent schriftelijk in te lichten.
Artikel 30 Uitvoering van de Overeenkomst
30.1 Aannemer is verplicht de hem opgedragen Prestatie / het Werk uit te voeren naar de eisen van goed, deugdelijk en vakkundig werk, in overeenstemming met de geldende en afgesproken kwaliteitsnormen en met gebruikmaking van deugdelijke materialen, geschikt voor het doel waarvoor zij zijn bestemd. Aannemer is verplicht de door Gebruiker gegeven orders en aanwijzingen op te volgen.
30.2 Aannemer is verplicht bij de uitvoering van de Overeenkomst de eisen en aanwijzingen van overheid en nutsbedrijven in acht te nemen.
30.3 Onder de Overeenkomst worden mede verstaan alle werkzaamheden die naar hun aard tot de Overeenkomst of Prestatie of het Werk behoren. Dergelijke leveringen/ werkzaamheden geven derhalve geen aanspraak op bijbetaling.
30.4 Het is Aannemer zonder toestemming van Gebruiker niet toegestaan betreffende de Prestatie / het Werk rechtstreeks of via een ander dan Gebruiker contact op te nemen of te houden met Principaal en/of diens adviseurs en vertegenwoordigers, noch aan deze(n) prijsopgaven en/of aanbiedingen te doen voor eventuele veranderingen of uitbreidingen met betrekking tot de Prestatie.
30.5 Aannemer zal met de uitvoering van de Prestatie / het Werk een aanvang nemen op het tijdstip als vermeld in de Overeenkomst. Het is hem bekend dat zijn werkzaamheden moeten worden ingepast in indien van toepassing het bij de hoofdaannemingsovereenkomst behorende tijdschema. Gebruiker heeft het recht de volgorde van de uit te voeren werkzaamheden te wijzigen ingeval hij dat wenselijk oordeelt in verband met de voortgang van de bouw, zonder deswege tot vergoeding van schaden en kosten te zijn gehouden. Gebruiker zal Aannemer van deze wijzigingen op de hoogte stellen.
30.6 Indien Aannemer zijn contractuele Prestatie / het Werk niet op het overeengekomen tijdstip, dan wel binnen het overeengekomen tijdschema zal kunnen voltooien, is hij verplicht Gebruiker hiervan onmiddellijk schriftelijk in kennis te stellen.
30.7 Aannemer draagt zelf zorg voor de benodigde hulpmiddelen en materieel en zal dit materieel volgens de wettelijke eisen periodiek keuren en voorzien van een keuringskenmerk(en). Aannemer toont op verzoek de keuringsrapporten. In zoverre door of vanwege Gebruiker elektriciteit, licht, water of kraanhulp ter beschikking wordt gesteld is Gebruiker gerechtigd deze aan Aannemer in rekening te brengen.
30.8 Aannemer is gehouden alle gebreken, met inbegrip van de schade die het gevolg is van deze gebreken, welke bij de oplevering – en ingeval van fasering van het Werk bij de betreffende deeloplevering – alsmede in de onderhoudstermijn aan de dag treden op eerste aanzegging van en in overleg met Gebruiker binnen een door Gebruiker te stellen termijn te herstellen.
30.9 Werkzaamheden worden slechts als opgeleverd beschouwd na schriftelijke goedkeuring door Gebruiker en haar Principaal en zijn tot dat tijdstip voor risico van Aannemer. De onderhouds- of garantieperiode ter zake vangen eerst aan en eindigen op het tijdstip dat geldt ten aanzien van die werkzaamheden in de relatie tussen Gebruiker en haar Principaal, ongeacht eventuele bepalingen daaromtrent in het bestek.
Artikel 31 Keuring en inspectie 31.1 Onverminderd de verplichting van Aannemer om zelf de nodige inspecties, kwaliteits- en voortgangscontroles uit te voeren, zijn Gebruiker en diens Principaal of derden in opdracht van hen te allen tijde gerechtigd (een deel van) de Prestatie / het Werk tijdens de bewerking, fabricage, opslag of het transport te bezichtigen en/of te beproeven. Aannemer stelt ten behoeve van de inspectie en/of beproeving de faciliteiten, de apparatuur en het personeel ter beschikking. Daarnaast zal Aannemer ervoor zorg dragen dat eventuele toeleveranciers al hun medewerking daartoe verlenen. Alle kosten van keuring of inspectie die Aannemer in dit kader moet maken zijn voor diens eigen rekening.
31.2 Inspectie of goedkeuring door Gebruiker, in welke vorm en waartoe dan ook, houdt geen aanvaarding in en ontslaat Aannemer niet van enige garantie of aansprakelijkheid zoals deze voortvloeit uit de Overeenkomst of de wet. Afkeuring ontslaat Aannemer niet van zijn verplichting om de Prestatie / het Werk tijdig uit te voeren.
31.3 Ingeval van afkeuring van (een deel van) de Prestatie / het Werk zal Gebruiker Aannemer hiervan onmiddellijk in kennis stellen. Aannemer zal dan na het eerste verzoek van Gebruiker (het afgekeurde deel van) de Prestatie / het Werk per ommegaande herstellen of vervangen, zodanig dat geen vertraging ontstaat, zonder dat Gebruiker tot enige extra vergoeding gehouden zal zijn en onverminderd zijn verplichtingen tot vergoeding van hierdoor ontstane schade en kosten.
31.4 Als Aannemer de afgekeurde Prestatie / het Werk of het afgekeurde deel van de Prestatie / het Werk niet tijdig vervangt of herstelt, heeft Gebruiker het recht de afgekeurde Prestatie / het Werk of het afgekeurde deel voor rekening en risico van Aannemer te (doen) vervangen of herstellen.
31.5 Bij afkeuring van de Prestatie / het Werk of een onderdeel daarvan heeft Gebruiker voorts het recht de betaling van de op deze Prestatie / het Werk of onderdeel daarvan betrekking hebbende prijs op te schorten, dan wel is Gebruiker gerechtigd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder enige ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en zonder ter zake enige schadevergoeding aan Aannemer verschuldigd te zijn, onverminderd diens overige wettelijke rechten.
31.6 Goedkeuring, inspectie, beproeving en/of herstel van de Prestatie / het Werk na afkeuring ontslaat Aannemer niet van enige garantie of aansprakelijkheid op grond van de Overeenkomst.
Artikel 32 Reclame, retentie en verrekening
Aannemer doet hierbij onvoorwaardelijk en onherroepelijk afstand van een eventueel hem toekomend recht op retentie, reclame of verrekening.
Artikel 33 Garantie
33.1 Aannemer garandeert dat de geleverde zaken en/of het uitgevoerde werk waaronder begrepen de daarvoor gebruikte zaken en geleverde zaken:
a. van goede kwaliteit zijn, zonder gebrek in ontwerp, constructie, fabricage, montage en/ of materiaal; en
b. in overeenstemming zijn met hetgeen in de Overeenkomst is bepaald en met de tot de Overeenkomst behorende bescheiden, waaronder die bedoeld in artikel 29 lid 6; en
c. geschikt zijn voor het doel waarvoor zij zijn bestemd; en
d. in overeenstemming zijn met de eisen die daaraan door of vanwege overheidsinstanties, overheidsdiensten en Nutsbedrijven, daaronder begrepen alle Veiligheidsvoorschriften en -instructies zijn gesteld.
33.2 Als in de Overeenkomst geen garanties zijn opgenomen, moet Aannemer alle garanties aan Opdrachtgever verstrekken die Gebruiker op grond van de Overeenkomst met Principaal moet verstrekken, voor zover die garanties betrekking hebben op de Prestatie / het Werk.
33.3 Indien de fabrieksgarantie uitgebreider is dan de hiervoor bedoelde, zal minimaal deze fabrieksgarantie gelden.
33.4 Aannemer zal alle gebreken, vallend binnen bovengenoemde garanties, die de zaken en/ of het Werk na levering/oplevering vertonen, zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen de door Gebruiker bij aanzegging gestelde redelijke termijn, op eigen kosten herstellen of vervangen ter keuze van Gebruiker. Alle aan het herstel of vervanging van het gebrek en de weer ingebruikstelling van de zaak, dienst, werk of - indien dit tot een groter object behoort - de weer ingebruikstelling van dat object verbonden kosten, zijn voor rekening van Aannemer.
33.5 De tijdsduur waarvoor de dit artikel genoemde garanties worden verstrekt, worden van rechtswege verlengd met de periode waarin van de geleverde of te leveren zaak/het verrichte of te verrichten werk, of van het object waarvoor de zaak of het Werk bestemd is wegens een aan Aannemer toe te rekenen gebrek niet voor het beoogde gebruik kan worden aangewend. Voor de herstelde of vervangen delen gaat de garantietermijn opnieuw in vanaf het tijdstip van ingebruikname na herstel.
33.6 Dit artikel laat de aansprakelijkheid van Aannemer op grond van de Overeenkomst en de wet onverlet.
Artikel 34 Aansprakelijkheid en vrijwaring
34.1 Aannemer is aansprakelijk voor alle schade, van welke aard dan ook die door Gebruiker en/of derden (waaronder begrepen Principaal van Gebruiker) wordt geleden als gevolg van Aannemers onrechtmatige daad of toerekenbare tekortkoming (dan wel toerekenbare tekortkoming of onrechtmatige daad van zijn personeel of de personen van wie Aannemer zich bij de uitvoering van de Overeenkomst bedient) in de uitvoering van de Overeenkomst.
34.2 Aannemer is verplicht Gebruiker c.q. de directie tijdig schriftelijk te waarschuwen voor fouten in de opdracht die Aannemer kent of behoort te kennen, waaronder begrepen maar niet beperkt tot onjuistheden in de constructies, de bouwkundige detaillering, bouwkundige- en bestekstekeningen, werkwijzen, orders, aanwijzingen, alsmede ten aanzien van gebreken in de bouwstoffen en de hulpmiddelen die door Gebruiker ter beschikking worden gesteld. Aannemer verbeurt terstond een opeisbare boete van € 5.000 (vijfduizend Euro) voor iedere tekortkoming in de nakoming van de waarschuwingsplicht jegens Gebruiker, ook indien Aannemer geen verwijt treft ter zake van het ontstaan van het schenden van de waarschuwingsplicht en onverminderd het recht van Gebruiker op volledig verhaal van alle schade als bedoeld in lid 1 van dit artikel en op grond van de wet.
34.3 Beperkingen van aansprakelijkheden welke Aannemer met Onderaannemers, leveranciers en/of derden overeenkomt, kunnen Gebruiker nimmer worden tegengeworpen.
34.4 Aannemer vrijwaart Gebruiker voor:
a. vorderingen van derden (waaronder begrepen Principaal) op Gebruiker tot betaling van boetes en/of vergoeding van schade geleden in verband met een tekortkoming van Aannemer in de nakoming van zijn wettelijke verplichtingen, of van zijn verplichtingen op grond van de Overeenkomst of een onrechtmatige daad van Aannemer;
b. vorderingen van medewerkers van Aannemer of door Aannemer ingeschakelde derden op Gebruiker;
c. boetes en/of strafmaatregelen die worden opgelegd aan Gebruiker en/of Principaal in verband met het niet door Aannemer naleven van wet- en regelgeving.
34.5 In geval van faillissement van Aannemer heeft Gebruiker het recht 10% van de in de Overeenkomst overeengekomen prijs aan Aannemer in rekening te brengen en te verrekenen met de vorderingen van de Aannemer, als vergoeding voor het feit dat Gebruiker ten gevolge van het faillissement van Aannemer zijn contractuele en/of wettelijke (garantie)aanspraken in verband met (verborgen) gebreken aan de Prestatie niet zal kunnen uitoefenen. Daarnaast heeft Gebruiker het recht om de werkelijke schade in rekening te brengen en te verrekenen met de vorderingen van Aannemer.
Artikel 35 Verzekering
35.1 Aannemer is verplicht om: a. een Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven (AVB) af te sluiten met een dekking van ten minste EUR 5.000.000 per gebeurtenis, inclusief dekking voor werkgeversaansprakelijkheid conform de artikelen 7:658 en 7:611BW;
b. het door hem ingezette materieel genoegzaam te verzekeren voor zaak- en personenschade, inclusief de daaruit voortvloeiende schade, ontstaan door of verband houdende met het gebruik van het materieel;
c. voor materieel dat als motorvoertuig kan worden aangemerkt een verzekeringsdekking in overeenstemming met de bepalingen van de Wet Aansprakelijkheidsverzekeringen Motorrijtuigen (WAM) af te sluiten met een dekking van ten minste EUR 6.070.000 per gebeurtenis. Het werkrisico dient mede verzekerd te zijn;
d. Ingeval van realisatie van een werk een Construction All Risks (CAR) verzekering af te sluiten, waarin het verzekerd bedrag voor de sectie “het werk” ten minste gelijk is aan of groter is dan het bedrag van de tussen Gebruiker en Aannemer overeengekomen aanneemsom. Voor schade aan het Werk met inbegrip fundering geldt een eigen risico van maximaal € 25.000,- per gebeurtenis. De door Aannemer af te sluiten aansprakelijkheidsverzekering en CAR-verzekering dienen secundaire dekking te bieden voor de door Aannemer eventueel in te schakelen Onderaannemers.
35.2 De aansprakelijkheidsverzekeringen van Aannemer en diens in te schakelen Onderaannemers, leveranciers en/of derden dienen in elk geval de aansprakelijkheid jegens de uiteindelijke afnemers c.q. Gebruikers van het Werk, c.q. de geleverde zaak na oplevering te omvatten, ongeacht op welke plaats deze afnemers c.q. Gebruikers in een keten van doorleveringen fungeren en ongeacht jegens wie deze afnemers c.q. Gebruikers op onverschillig welke grond aansprakelijk zouden kunnen zijn.
35.3 Aannemer zal bij het aangaan van de verzekeringen als bedoeld in dit artikel bedingen dat alle schade door de verzekeraar in overleg met Gebruiker wordt geregeld en dat de uitkering van schadevergoeding zal geschieden bij Gebruiker. De schademeldingsplicht berust bij Aannemer.
35.4 Indien de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk inhoudt dat zaken onder welke titel dan ook ter beschikking worden gesteld aan of door Gebruiker, is Aannemer verplicht deze zaken ten behoeve en ten genoegen van Gebruiker genoegzaam te verzekeren, waaronder in ieder geval dient te worden begrepen het risico van verlies, diefstal, beschadiging, brand en wettelijke aansprakelijkheid.
35.5 Aannemer zal, op eerste verzoek van Gebruiker, inzage in de daartoe strekkende polis(sen) geven.
35.6 Indien Aannemer is meeverzekerd op een polis van Gebruiker, is Aannemer in geval van schade veroorzaakt door Aannemer, gehouden het eigen risico bij de schadeuitkering of eventuele niet onder de polis gedekte schade te vergoeden. Onverminderd zijn aansprakelijkheid jegens Gebruiker, ontstaat aanspraak op dekking van Aannemer ten laste van deze verzekering eerst nadat Gebruiker heeft verklaard er geen bezwaar tegen te hebben dat de schade in behandeling wordt genomen, nadat de schade is vastgesteld en tot het bedrag dat door Gebruiker akkoord is bevonden.
Artikel 36 Verbod van overdracht van rechten en verplichtingen
Aannemer is niet bevoegd de Prestatie / het Werk of een deel daarvan door een derde te laten uitvoeren of zijn rechten uit de Overeenkomst over te dragen, dan na van Gebruiker verkregen schriftelijke goedkeuring.
Artikel 37 Verbod van cessie
Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Gebruiker is het Aannemer verboden om vorderingen die Aannemer op grond van de Overeenkomst heeft of zal verkrijgen, aan derden te cederen, te verpanden of anderszins over te dragen. Artikel 38 Intellectuele eigendomsrechten en privacy 38.1 Data, modellen, tekeningen, afbeeldingen, berekeningen, werkmethoden en procedures die door Gebruiker zijn verstrekt, blijven eigendom van Gebruiker en mogen door Aannemer niet worden vermenigvuldigd, gekopieerd of aan derden ter hand worden gesteld dan wel openbaar worden gemaakt, of anderszins benut worden, anders dan ten behoeve van de Prestatie.38.2 Zaken, werkwijzen die Aannemer in samenwerking met, of in opdracht van Gebruiker heeft ontwikkeld, worden eigendom van Gebruiker en mogen uitsluitend na schriftelijke toestemming van Gebruiker aan derden ter beschikking worden gesteld of ten behoeve van zichzelf worden gebruikt. De bij deze ontwikkeling door Aannemer verworven kennis staat uitsluitend aan Gebruiker ter beschikking en wordt door Aannemer niet aan derden bekendgemaakt of ten behoeve van zichzelf en/of derden gebruikt, tenzij Gebruiker voorafgaand aan dat gebruik schriftelijk toestemming heeft gegeven. Aannemer draagt, voor zover nodig en bij voorbaat onvoorwaardelijk, zonder kosten de intellectuele eigendomsrechten over aan Gebruiker, welke overdracht vervolgens door Gebruiker wordt aanvaardt. Indien voor de overdracht of de aantekening in relevante registers een akte, dan wel een andere formele handeling noodzakelijk is, zegt Aannemer zijn onvoorwaardelijke medewerking daaraan toe, en geeft respectievelijk Gebruiker onherroepelijk volmacht om deze overdracht namens Aannemer te bewerkstelligen. 38.3 Voor zover ter zake van door Aannemer geleverde Prestatie / het Werk, intellectuele eigendomsrechten van toepassing zijn, waarvan Aannemer kan bewijzen dat die voorafgaand aan inwerkingtreding van de Overeenkomst reeds bestonden en in eigendom waren bij Aannemer of dat zij onafhankelijk van (de uitvoering van) deOvereenkomst zijn ontwikkeld, berusten die intellectuele eigendomsrechten bij Aannemer. Aannemer verleent aan Gebruiker een niet-exclusief, eeuwigdurend, onherroepelijk, wereldwijd en overdraagbaar gebruiksrecht ten aanzien van dergelijke intellectuele eigendomsrechten voor enig doel dat verband houdt met het bedrijf of de activiteiten van Gebruiker. Dit gebruiksrecht van Gebruiker omvat mede het recht zodanig gebruiksrecht te verschaffen aan haar (mogelijke) afnemers of aan andere derden met wie zij relaties onderhoudt in verband met de uitoefening van haar bedrijf. 38.4 Aannemer garandeert dat het verrichten van de Prestatie / het Werk geen inbreuk zal maken op intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, modellenrecht, merkenrecht) van Gebruiker en/of derden. Aannemer vrijwaart Gebruiker tegen aanspraken van derden wegens inbreuk op deze rechten en vergoedt op eerste verzoek de daaruit voorvloeiende schade van Gebruiker (inclusief de kosten van juridische bijstand). 38.5 Aannemer heeft naast de prijs die hij voor de opdracht van Gebruiker ontvangt, geen recht op (extra) vergoeding voor en in verband met de overdracht van de in dit artikel genoemde rechten. Artikel 39 Gehele of gedeeltelijke ontbinding 39.1 Onverminderd het bepaalde in de overige artikelen van deze algemene voorwaarden, heeft Gebruiker in de navolgende gevallen het recht de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk - zonder dat enige ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst is vereist – schriftelijk te ontbinden, onverminderd zijn overige rechten, waaronder het recht op schadevergoeding:
a. indien een of meerdere bepaling(en) van de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk wordt of worden nageleefd;
b. indien Aannemer een akkoord aan zijn crediteuren aanbiedt, zijn faillissement of (voorlopige) surséance van betaling aanvraagt, dan wel krachtens wetsbepaling onder bewind, beheer of curatele wordt gesteld; c. indien Aannemer failliet wordt verklaard; d. indien Aannemer (onderdelen van) zijn onderneming geheel of gedeeltelijk overdraagt, liquideert of stillegt; e. indien op de zaken of een gedeelte van de zaken van Aannemer conservatoir of executoriaal beslag wordt gelegd; f. indien beëindiging in onvoltooide staat plaatsvindt van het aan Gebruiker opgedragen werk; g. indien de Overeenkomst tussen Gebruiker en diens Principaal, welke mede het aan Aannemer opgedragen werk omvat, wordt ontbonden;
h. indien de Overeenkomst tussen Gebruiker en Aannemer wordt aangevuld of gewijzigd in die zin dat Gebruiker een hogere prijs dient te betalen dan voorheen was overeengekomen.39.2 Bij gehele of gedeeltelijke ontbinding heeft Gebruiker, onverminderdzijn recht op schadevergoeding het recht: a. de reeds geleverde, maar niet (meer) te gebruiken zaken en/of het reeds uitgevoerde werk voor rekening van Aannemer naar hem terug te sturen respectievelijk af te breken en de voor deze zaken respectievelijk dit werk reeds gedane betalingen terug te vorderen; b. na schriftelijke kennisgeving de Overeenkomst zelf of door derden te doen voltooien voor rekening en risico van Aannemer. 39.3 De vorderingen die Gebruiker ten gevolge van de ontbinding van de Overeenkomst mocht hebben of verkrijgen, inclusief zijn eventuele vordering tot vergoeding van schade en kosten zijn terstond geheel opeisbaar. Artikel 40 Wet- en regelgeving en vergunningen 40.1 Aannemer zorgt ervoor dat de Prestatie / het Werk voldoet aan en dat de uitvoering van werkzaamheden plaatsvindt in overeenstemming met alle relevante wet- en regelgevingen. Aannemer zal alle door niet-naleving daarvan veroorzaakte schade en kosten aan Gebruiker vergoeden en Gebruiker vrijwaren voor aanspraken van derden te dezer zake.40.2 Aannemer zal zelf zorg dragen voor de vereiste vergunningen voor de Prestatie / het Werk. Artikel 41 Verplichtingen ten aanzien van medewerkers van Aannemer en vrijwaring 41.1 Aannemer moet: a. de Wet arbeid vreemdelingen (Wav), de Vreemdelingenwet, de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI), de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS) en de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA) naleven;
b. de Overeenkomsten met medewerkers, schriftelijk vastleggen;
c. desgevraagd toegang verschaffen aan Gebruiker en/of bevoegde instanties tot de Overeenkomsten met medewerkers en meewerken aan controles, audits of loonvalidaties;
d. de in dit artikel genoemde verplichtingen doorleggen aan zijn Onderaannemers en zal bedingen dat zijn Onderaannemers deze bepalingen opnemen in alle overeenkomsten met hun Onderaannemers;
e. beschikken over een geldig bewijs van registratie bij de Belastingdienst, een recent uittreksel uit het handelsregister bij de Kamer van Koophandel en, als artikel 34 (inlenersaansprakelijkheid) of 35 (ketenaansprakelijkheid) van de Invorderingswet 1990 van toepassing is, de originele G-rekening-overeenkomst. Aannemer moet deze documenten voor aanvang van de werkzaamheden conform de Overeenkomst aan Gebruiker in kopie verstrekken;
f. voor aanvang van de werkzaamheden conform de Overeenkomst en, bij veranderingen van de gegevens tijdens de looptijd van de Overeenkomst, voorafgaand aan de betreffende verandering, voor zover wettelijk vereist en toegestaan, de gegevens als bedoeld in de Uitvoeringsregeling Inleners-, keten- en opdrachtgeversaansprakelijkheid 2004, waaronder (doch niet beperkt tot) de namen en de Burgerservicenummers, kopieën van geldige identiteitsbewijzen, tewerkstellingsvergunningen, verblijfsvergunningen, A1- verklaringen en vakbekwaamheids- certificaten verstrekken van alle medewerkers die door hem bij Gebruiker of Principaal tewerk worden gesteld;
g. voor aanvang van de werkzaamheden aangeven welke cao van toepassing is en op verzoek van Gebruiker de loonstaten ter inzage verstrekken, alsmede de betreffende toepasselijke cao naleven;
h. op verzoek van Gebruiker en minimaal eenmaal per kwartaal op eigen initiatief, een originele verklaring verstrekken met betrekking tot zijn betalingsgedrag bij de Belastingdienst, zoals bedoeld in kader van de inlenersaansprakelijkheid en ketenaansprakelijkheid vastgestelde wetgeving en richtlijnen; i. een loonadministratie voeren in overeenstemming met de geldende Wet op de loonbelasting 1964, de Invorderingswet 1990, de Zorgverzekeringswet en de Wet Financiering Sociale Verzekeringen. 41.2 Aannemer moet Gebruiker vrijwaren voor boetes en/of strafmaatregelen die worden opgelegd aan Gebruiker en/of Principaal en/of derden als gevolg van het handelen en/ of nalaten van Aannemer en/of na hem komende aannemers in strijd met de Wet arbeid vreemdelingen, de Vreemdelingenwet en de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs. 41.3 Aannemer vrijwaart Gebruiker tegen alle eventuele aanspraken van de Belastingdienst in verband met door Aannemer en/of na hem komende Aannemers verschuldigde Loonheffingen en omzetbelasting. 41.4 Aannemer vrijwaart Gebruiker voor aanspraken van zijn medewerkers op grond van de toepasselijke wet- en regelgeving en/of cao en boetes in verband met het niet nakomen van de toepasselijke wet- en regelgeving en/of cao, waaronder eveneens begrepen aanspraken van medewerkers in het kader van de Wet Aanpak Schijnconstructies.41.5 Aannemer vrijwaart Gebruiker voor aanspraken van derden met betrekking tot de (schade ontstaan door) uitgevoerde Overeenkomst. Artikel 42. Medewerking42.1 Aannemer is verplicht alleen medewerkers bij Gebruiker of Principaal tewerk te stellen die voorafgaand aan of tijdens de werkzaamheden alle medewerking verlenen bij het opnemen van gegevens in de administratie van Gebruiker ter vermijding of beperking van aanspraken en boetes. Indien een medewerker niet meewerkt, zal de betreffende medewerker geen toegang hebben tot de plaats waar de werkzaamheden worden verricht of daarvan verwijderd worden. 42.2 Aannemer is verplicht alleen medewerkers bij Gebruiker of Principaal tewerk te stellen die voorafgaand aan of tijdens de werkzaamheden op eerste verzoek hun identiteitsbewijs kunnen tonen. Indien een medewerker zijn identiteitsbewijs niet kan tonen, zal de betreffende medewerker geen toegang hebben tot de plaats waar de werkzaamheden worden verricht of daarvan verwijderd worden. 42.3 Aannemer en zijn medewerkers zijn gehouden tot het verlenen van alle medewerking aan iedere controle, uitgevoerd door Gebruiker, Principaal, door en ingeschakelde derden en/ of toezichthoudende (overheids)instanties. Artikel 43 Meer- en minderwerk43.1 Onder meerwerk wordt verstaan: alle op verzoek van Gebruiker of noodzakelijkerwijs uit het Werk voortvloeiende extra werkzaamheden die niet zijn opgenomen in de offerte of overeenkomst. Gebruiker dient akkoord te geven voordat tot meerwerk kan worden overgegaan. 43.2 Meerwerk wordt berekend tegen de door Gebruiker Aannemer gehanteerde prijzen en tarieven die gelden op het moment dat het meerwerk wordt verricht. 43.3 Verrekening van meer- en/of minderwerk vindt direct bij de eindafrekening plaats, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen. Artikel 44 Wijziging van de Overeenkomst 44.1 Aannemer mag prijsstijgingen niet zonder toestemming van Gebruiker doorberekenen, indien zich tussen het moment van aanbieding of offerte en uitvoering van de Overeenkomst prijswijzigingen hebben voorgedaan doordat bijvoorbeeld sociale lasten, omzetbelasting, leges, wisselkoersen of lonen zijn gestegen.44.2 Een overeenkomst of getekende offerte kan niet tussentijds of achteraf eenzijdig worden gewijzigd door Aannemer. Wijziging kan slechts indien Gebruiker hier schriftelijk mee instemt. Artikel 45 Levertijd45.1 Een overeengekomen levertijd is een fatale termijn, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Aannemer is aansprakelijk voor de schade die Gebruiker hierdoor mogelijk lijdt.45.2 Partijen kunnen in overleg besluiten de levertermijn te wijzigen. Artikel 46. Verhaal 46.1 Indien en voor zover Gebruiker na aansprakelijkheidsstelling voor niet-betaalde belastingen en premies door Aannemer of na hem komende Onderaannemers deze belastingen en premies heeft moeten voldoen, heeft Gebruiker het recht om ten belope van het gehele bedrag verhaal te halen op Aannemer onverminderd zijn wettelijke regresrechten tegenover derden. De vordering van Gebruiker wordt vermeerderd met de wettelijke rente. 46.2 Indien Aannemer en/of na hem komende Onderaannemer(s) deze belastingen en premies heeft/hebben moeten voldoen in verband met het niet betalen door na hem/hen komende Onderaannemers zal er geen verhaal gehaald kunnen worden op Gebruiker. Aannemer dient deze bepalingen in door haar af te sluitenonderaannemingsovereenkomsten op te nemen. 46.3 Indien Gebruiker, daartoe door de werknemers van Aannemer te zijn aangesproken, jegens de werknemers van Aannemer heeft voldaan aan zijn verplichtingen ingevolge de toepasselijke cao, heeft Gebruiker het recht om verhaal te halen op Aannemer ten belope van hetgeen door Gebruiker te dezer zake is voldaan, vermeerderd met de wettelijke rente. 46.4 In geval van aansprakelijkstelling van Gebruiker als bedoel in lid 1, is Gebruiker gerechtigd alle betalingen die zij uit hoofde van de Overeenkomst aan Aannemer verschuldigd mocht zijn of worden, met onmiddellijke ingang op te schorten. Artikel 47. Wijzigingen, meer- en minderwerk47.1 Aannemer komt uitsluitend een beroep toe op vergoeding van de financiële gevolgen van een wijziging en/of op hiermee verband houdend uitstel van de (op)leverdatum en/of overeengekomen mijlpalen, indien en voor zover zij Gebruiker tijdig heeft gewezen op de noodzaak van een daaruit voortvloeiende prijsverhoging als gevolg van de wijziging, inclusief de financiële gevolgen en het daarmee verband houdende uitstel, schriftelijk overeengekomen is. 47.2 Wijzigingen in de maatvoering binnen de hoofdmaatvoering geven geen aanleiding tot meer- en/of minderwerk. Werkzaamheden voorvloeiende uit omissies of onduidelijkheden in de Overeenkomst genoemde contractstukken worden geacht in de opdracht te zijn begrepen en geven evenmin aanleiding tot verrekening van meer- en/of minderwerk. 47.3 Werkzaamheden die het gevolg zijn van wijzigingen van de eisen die door of vanwege overheidsinstanties, overheidsdiensten en Nutsbedrijven aan het Werk worden gesteld, daaronder begrepen alle veiligheidsvoorschriften en -instructies, en welke wijzigingen plaatsvinden na ondertekening van de Overeenkomst, geven geen aanleiding tot verrekening van meer- en/of minderwerk.47.4 Betalingen wegens meerwerk vinden eerst plaats nadat, Principaal van Gebruiker of indien daarvan geen sprake is Gebruiker dat meerwerk heeft geaccepteerd (en Gebruiker betaling van dat meerwerk heeft ontvangen indien sprake is van Principaal). 47.5 Aannemer mag slechts weigeren een wijziging op verzoek van Gebruiker uit te voeren als de uitvoering van de wijziging: a. een naar de maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbare verstoring, b. in het verrichten van de Prestatie / het Werk tot gevolg heeft, of c. Aannemer zou verplichten tot uitvoering van werkzaamheden die zijn technische kennis en/of capaciteit te boven gaan, of d. de veiligheid van het project of personen in gevaar brengt. 47.6 Als Aannemer een voorstel tot wijziging doet, dient zij bij dit voorstel ten minste het volgende toe te voegen: a. een beschrijving van de wijziging en de wijze waarop zij deze tot stand wil brengen; b. inzicht in hoeverre de wijziging zal leiden tot wijziging van de (op)leverdatum en eventueel overeengekomen mijlpalen; c. inzicht in de financiële gevolgen. 47.7 Gebruiker mag voorwaarden verbinden aan zijn instemming met een door Aannemer voorgestelde wijziging. Artikel 48. Betaling: eindafrekening 48.1 Betaling geschiedt overeenkomstig een door Aannemer op te stellen en door Gebruiker goed te keuren betalingsschema, al naar gelang de voortgang van de werkzaamheden en slechts indien: a. Aannemer het Werk of het onderdeel daarvan waarop een (termijn)betaling betrekking heeft naar genoegen van Gebruiker heeft opgeleverd en dit werk door Gebruiker is goedgekeurd, b. door Gebruiker de relevante factuur is ontvangen; en c. Aannemer Gebruiker middels bescheiden heeft aangetoond dat zij de werknemers, die de Overeenkomst hebben uitgevoerd het hun toekomende heeft betaald, alsmede - tenzij in de Overeenkomst is bepaald dat daarop de Invorderingswet 1990 niet van toepassing is - dat Aannemer de voor deze werknemers verschuldigde premies sociale verzekeringen en loonbelasting betaald heeft, dan wel voldoende aannemelijk maakt dat deze verplichtingen nagekomen zullen worden. 48.2 Gebruiker zal de betalingen doen binnen 60 dagen na het tijdstip dat aan alle in het vorige lid omschreven voorwaarden is voldaan. Gebruiker is steeds gerechtigd vorderingen op Aannemer uit welken hoofde ook, al dan niet opeisbaar of onder tijdsbepaling of voorwaarde, te verrekenen met hetgeen zij aan Aannemer verschuldigd is. 48.3 Betaling door Gebruiker houdt geen aanvaarding en/of goedkeuring van het gepresteerde in en laat onverlet zijn overige rechten direct of indirect voortvloeiend uit de Overeenkomst. 48.4 Aannemer zal binnen 15 dagen na de maand van het beëindigen van de werkzaamheden zijn factuur ter zake van het hem nog toekomende bij Gebruiker indienen. Betaling zal niet eerder plaatsvinden dan nadat Aannemer heeft voldaan aan zijn verplichtingen voortvloeiende uit de Overeenkomst. Daarna is verrekening ter zake van de Overeenkomst uitgesloten. 48.5 Betaling van de factuur van de laatste termijn, inclusief de onderhoudstermijn, vindt niet eerder plaats dan nadat het Werk is opgeleverd en een proces-verbaal van oplevering door Gebruiker is ondertekend. Ingeval in de Overeenkomst is bepaald dat het Werk gefaseerd wordt opgeleverd, dan vindt de betaling van de laatste termijn niet eerder plaats dan nadat aan alle contractuele verplichtingen ten aanzien van de fase van het Werk is voldaan, inclusief de eventuele verplichting tot afgifte van revisietekeningen en/of garantieverklaringen en een proces-verbaal van oplevering van de fase door Gebruiker is ondertekend. Deel 2, SUB C: Aanvulling
Artikel 49. ToepasselijkheidIn geval van offerte-aanvragen, aanbiedingen, adviezen en overeenkomsten die betrekking hebben op het verrichten van aanneming van werk zijn in aanvulling op Deel 1 en Deel 2 sub B ook de bepalingen van Deel 2 sub C van toepassing die mede zien op onderaanneming door Aannemer. Artikel 50. Waarschuwingsplicht 50.1 Aannemer moet voor uitvoering van de Prestatie / het Werk onderzoek doen naar en Gebruiker waarschuwen voor eventuele ongeschiktheid van de door hem bij aanvang van de uitvoering van zijn Prestatie / het Werk aangetroffen situatie, daaronder begrepen ongeschiktheid van de ondergrond en andere niet van Aannemer afkomstige werken en zaken waarop, waaraan of waarin de materialen die onderdeel zijn van de Prestatie moeten worden aangebracht of verwerkt. 50.2 Na aanvang van de uitvoering van de Prestatie / het Werk komt eventuele ongeschiktheid van de aangetroffen situatie voor rekening en risico van Aannemer. Artikel 51. Keten- enInleningsaansprakelijkheid51.1 Mede namens diens Principaal wijst Gebruiker op de ook voor de Aannemer geldende wet- en regelgeving inzake de overdracht, de uitbesteding van (een deel van) de werkzaamheden en bij de inzet en betaling van arbeidskrachten, alsmede de geldende cao van de branche waarin Aannemer werkzaam is. Aannemer verklaart dat zij deze wet- en regelgeving en cao kent en naleeft en verplicht zich richting Gebruiker en Principaal tot strikte naleving daarvan, mede om Gebruiker en diens Principaal in staat te stellen deze wet- en regelgeving en cao na te komen. 51.2 Ten behoeve van de nakoming van de in lid 1 bedoelde wet- en regelgeving en cao is het Aannemer niet toegestaan de aan hem opgedragen werkzaamheden geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen en/of uit te besteden en/of voor deze werkzaamheden gebruik te maken van door derden ter beschikking gestelde (“uitgeleende” en/of “ingeleende”) arbeidskrachten, tenzij Aannemer en/of diens Principaal ten minste twee weken voor het uitvoeren van de werkzaamheden dan wel binnen afgesproken termijn alsnog schriftelijk (waaronder begrepen per e-mail) toestemming heeft verleend. Gebruiker kan aan die toestemming voorwaarden verbinden, in aanvulling op de in dit artikel vermelde voorwaarden.51.3 In het kader van de door Gebruiker en/of diens Principaal tijdig te verkrijgen toestemming dient Aannemer zijn voornemen tot (gehele of gedeeltelijke) overdracht of uitbesteding van de werkzaamheden en/of het bij de werkzaamheden gebruikmaken van (“uitgeleende” en/of “ingeleende”) arbeidskrachten schriftelijk kenbaar te maken aan Gebruiker en daarin toestemming te vragen. 51.4 Bij het zonder goedkeuring van Gebruiker en/of diens Principaal door Aannemer aan derden (gehele of gedeeltelijke) overdracht of uitbesteding van de werkzaamheden en/of het bij de werkzaamheden gebruikmaken van (“uitgeleende” en/of “ingeleende”) arbeidskrachten is Gebruiker gerechtigd aan Aannemer een direct opeisbare boete op te leggen van € 10.000,00 per geval met een maximum van de opdracht- c.q. aanneemsom van de onderhavige overeenkomst, onverminderd het recht van Gebruiker op volledige schadevergoeding. 51.5 Aannemer zal voor aanvang van de uitvoering van de Overeenkomst - en bij verandering van de gegevens tijdens de uitvoering van de Overeenkomst voorafgaand aan de betreffende verandering - voor zover wettelijk vereist en is toegestaan, de gegevens (als bedoeld in het kader van de inleners- en ketenaansprakelijkheid vastgestelde wetgeving, richtlijnen en uitvoeringsregelingen) van alle medewerkers van Aannemer aan Gebruiker verstrekken. 51.6 Indien Aannemer de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan een derde uitbesteedt, alsmede indien zij voor de uitvoering van de Overeenkomst gebruikmaakt van ter beschikking gestelde arbeidskrachten, staat Aannemer ervoor in dat de voor Aannemer geldende voorschriften als bedoeld in deze algemene voorwaarden, de Overeenkomst en de wet strikt worden nageleefd door de door Aannemer ingeschakelde Onderaannemers en de ter beschikking gestelde arbeidskrachten. Voor zover het niet naleven van deze voorschriften ten gevolge zou hebben dat Gebruiker door derden aansprakelijk wordt gesteld, vrijwaart Aannemer Gebruiker voor alle gevolgen hiervan. 51.7 Gebruiker heeft steeds het recht de ter zake van de Prestatie / het Werk verschuldigde premies sociale verzekeringswetten, loonbelasting en premies volksverzekeringen, waarvoor zij ingevolge artikel 35 van de Invorderingswet 1990 hoofdelijk aansprakelijk is, aan Aannemer te betalen door storting op diens geblokkeerde rekening in de zin van de wet (de G-rekening). In geval artikel 34 van de Invorderingswet van toepassing is en in geval omzetbelasting in rekening wordt gebracht, heeft Gebruiker het recht de verschuldigde omzetbelasting te betalen door storting op de G-rekening. Aannemer zal zorgen dat een G-rekening beschikbaar is. 51.8 Indien Gebruiker redelijkerwijs tot het oordeel kan komen dat Aannemer ter zake van de Prestatie / het Werk een hoger bedrag aan premies sociale verzekeringswetten, loonbelasting en premies volksverzekeringen verschuldigd zal zijn dan het percentage dat in de Overeenkomst is vastgesteld, kan Gebruiker dat percentage eenzijdig wijzigen. 51.9 Indien Gebruiker aansprakelijk wordt gesteld en daardoor gehouden is niet betaalde (voorschot)premies, sociale verzekeringen, belastingen en/of boetes te betalen, behoudt Gebruiker het recht om verhaal te halen op Aannemer voor het gehele bedrag, te vermeerderen met wettelijke rente vanaf het tijdstip van betaling. Aannemer zal op eerste verzoek de vergoeding aan Gebruiker betalen. Verder vrijwaart Aannemer Gebruiker jegens derden, ongeacht de vraag of bevoegd of onbevoegd gebruik is gemaakt van “uitgeleende” en/of “ingeleende” arbeidskrachten. 51.10 Indien Aannemer en/of Onderaannemers niet meer aan hun betalingsverplichtingen uit hoofde van de wet kunnen voldoen, dient Aannemer binnen vijf werkdagen vanaf de dag dat de betalingsonmacht is ontstaan, Gebruiker daarvan op de hoogte te stellen, bij gebreke waarvan Aannemer jegens Gebruiker van rechtswege in verzuim is. Gebruiker is alsdan gerechtigd zonder dat enige ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst is vereist, de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, onverminderd zijn recht op schadevergoeding en verhaal. 51.11 Overdacht en/of uitbesteding laat onverlet de verplichting die Aannemer uit hoofde van de Overeenkomst jegens Gebruiker heeft. Artikel 52. Opdracht en prijzen 52.1 Elke overeenkomst wordt aangegaan onder voorbehoud van doorgang werk en goedkeuring door Gebruiker en/of Principaal, alsmede onder voorbehoud dat in de opdracht genoemde materialen en/of werkzaamheden daadwerkelijk worden toegepast c.q. uitgevoerd. 52.2 De door Aannemer opgegeven prijzen zijn vast, tenzij nadrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Wijzigingen in prijzen, lonen, sociale lasten, belastingen en andere kostenverhogende factoren, waaronder begrepen risico’s en andere omstandigheden waarmee bij de totstandkoming van de Overeenkomst geen rekening gehouden behoefde te worden, zijn niet verrekenbaar, tenzij dit in de opdracht uitdrukkelijk anders is bepaald en in dat geval op de daarin aangegeven wijze, ongeacht eventuele bepalingen daaromtrent in het bestek. 52.3 In zoverre de opdracht in enige werkzaamheid niet voorziet, welke naar de aard daarvan wel tot de opdracht behoort, dan wel indien tijdens de uitvoering van de opdracht vanwege overheidsinstanties, -diensten of nutsbedrijven nadere voorschriften worden gesteld, is Aannemer verplicht deze werkzaamheid te verrichten c.q. uitvoering aan deze voorschriften te geven zonder dat dit aanspraak geeft op enige verrekening. Artikel 53. RetentierechtAannemer bedingt van ieder van de door hem ingeschakelde derden dat deze evenals zij afstand doen van hun retentierecht terzake het Werk of gedeelte(n) daarvan en draagt zorg dat het daartoe strekkende beding wordt opgenomen in de desbetreffende Overeenkomst.